Neon démon: Ha felzabál a divatipar...

Hatásvadász. Talán ez juthat eszedbe először a Neon Démon traileréről. És talán magáról a filmről is. Rögtön ezután pedig az, hogy mi a fenének akarnál az elcseszett gyerekkorukról, a domináns anyjukról, és az önmegvalósításról rinyáló modellekről megnézni egy thrillert. Persze az is lehet, hogy te is modell vagy. Vagy az, hogy mazochista vagy. De talán csak szereted a lenyűgöző képi világot, és akkor máris értünk mindent.


Basics

A történet dióhéjban: Jesse, a feltörekvő modell Los Angelesbe költözik, hogy valóra váltsa az álmát. A divatvilág azonban nem várt módon szippantja be, ráadásul egy csoport modell között nem várt konfliktusba keveredik. Mindannyian szenvedélyesen vágynak a kifutó sikerére és ezért szemmel láthatóan bármit hajlandók lennének megtenni. Jesse-nek azonban siker mellett meg kell küzdenie a fotósok fantáziajeleneteivel, a lakásába behatoló ismeretlenekkel és a mind furcsábban viselkedő kollégáival is. Merthát mindenki Jessie akar lenni. Csak épp senkinek sem sikerül, mert a természetes szépség nem belülről (főhősünk esetében pláne nem...), vagy a sebész kezei alól fakad, hanem adottság kérdése. És ezt a szemedbe is mondják.

Neon 

Hogy mennyire nem a modell-világnak szól ez a film, és valamivel több a hollywoodi csillogásnál, sikknél és ürességnél, az már az első 10 percben kibukik. Nicolas Winding Refn neve azoknak lehet ismerős, akik szerették a Driveot, hajlandók voltak leülni a Csak isten bocsáthat meg elé, vagy már a kezdetektől, az Elátkozott város óta kedvelik munkásságát. Persze azokat is letaglóz a látványvilágával, akik korábban nem ismerték, hiszen olyan klasszikus kompozíciós elemeket használ az aktuális trendekkel, és neonnal megspékelve, amelyek 30 másodpercnél több figyelmet követelnek maguknak. Itt lopnom kell: tényleg olyan az egész, mintha egy trendi partit látnánk végig. Ez azért fontos, mert a szavak helyett a képek beszélnek.  

"A szépség nem minden, hanem az egyetlen" 

A szimmetria, mint a tökéletesség egyik kifejezője, központi szerepet kap a filmben, hiszen részben arról is szól ez az egész, hogy a divatipar mi mindent képes eltiporni a tökéletes szépségért, na meg persze a figyelemért. Ehhez társul a neon megvilágítás, ami szépen kiegészíti a képet: a műfény egyszerre teszi beállítottá, ugyanakkor furcsamód természetessé az összképet, a nappali, természetes, ugyanakkor színezett snittek egyszerűen mesterkéltek lesznek a neon mellett.

A látványvilág azért is ennyire fontos, mert maga a történetvezetés lassú, sőt, ha az izgalmas részeket összesűrítenénk, a közel két óra helyett félre zsugorodna a műsoridő. Az utcák üresek, ahogy az emberek is. A dialógusok merevek, műviek, beállítottak - akár csak a modellek.

A film alapigazsága, hogy "A szépség nem minden, hanem az egyetlen". A sorsok nem számítanak, a divatiparban karrierek vannak, amelyek 16-tól 20 éves korig tartanak. Minden vidékről a nagyvárosba szökött lány álma az, hogy a kifutókon, a címlapokon tündököljön, s pozícióját bármi áron megtartsa. Mindez persze a kulisszák mögött zajlik. Ha ehhez az kell, hogy lefaragjanak az arcából 3 centit, leműtesse a kislábujját, hát legyen. Hamar kiderül, hogy ami a divatot mozgatja, az nem csak a szépség, a pénz, a siker és a csillogás, hanem a becsvágy, a törtetés, az önhittség, a libidó és a plasztikai sebészet.  És igen: az is hamar kiderül, hogy mindenki vadállat, ami egyben azt is jelenti: egyenes út vezet az erőszakos és morbid végkifejletig. 

Démon 

A történet báját és búját egyértelműen Elle Fanning adja. Nem csak a filmben szereplő fotós, a divattervező, a modellek, fiúk és lányok vannak oda érte, hanem gyakorlatilag az összes kritikus is. Fiatal, babaarcú, csupa bűbáj-kislány, aki zsigeri őszinteséggel veti elénk a vadmacskát. Hihetetlen az az őszinte esetlenség, majd a kacér mosoly, végül pedig a lehengerlő megvetés, amely a tekintetéből süt. Az a "kinyílás", amit a vásznon látunk. Nehéz eldönteni, áldozat-e, vagy ragadozó, még így, a végkifejlet ismeretében is, ami annak is köszönhető, hogy sikerült megragadnia a karaktere lényegét.

 

Jó, de nem remek a szerepben Jena Malone, aki Ruby-t, a kezdetektől segítőkész sminkest – s wannabe szeretőt játssza. Libidója átüt a vásznon, ami néha soknak hat, ám a motivációja megértéséhez nagyon is jól hozza a figurát.

Keano Reeves az agresszív, alkoholista háziúr, aki... hát... nem is tudom. Nem egy, és nem két kritikus rótta fel a filmnek azt a hibát, hogy a rendező, egyben forgatókönyvíró többet foglalkozott a látványvilággal, mint a karaktereivel. Itt ütközik ki, hogy Hank története sántít. A végkifejlethez passzol, de valahogy többet várna tőle az ember. Van valami befejezetlen, valami kimondhatatlan az ő esetében. Nála nincs igazságszolgáltatás, se isteni, se emberi, a film végén egyedül maradsz vele, és ott lóg a levegőben az az eredendő gonoszság, amitől félsz - de megállítani nem tudod.

És ott vannak a modell-barátnők, a Gigi-t játszó Bella Heathcote és a Sarah-t alakító Abbey Lee, akik egyformán  - már-már sablonosan - hozzák az asztallap egyszerűségű modelleket. Akiknek csak az számít, hogy tovább tartson tündöklésük, őket bámulja mindenki a kifutón, és 21 évesen ne kukázzák őket a többi lányhoz hasonlóan. Mert nekik ennyi nem elég.  

Rúzs 

Atmoszféra. Ez az, amivel magával ragad a Neon démon, és a kegyetlen végkifejleten túl ez az, ami erőssége a filmnek. Jók a karakterek, és az azokat megformáló színészek - de nem több. Jobb viszont a hangulat, a képi világ, és az a ritmikusság, amely keresztülfut az egész filmen. Nem beszélve a zenéről, amely átöleli és feszesre húzza mind az 1 óra 51 percet (soundtrack az összefoglaló után). Annak ellenére, hogy a cselekmény lassan kúszik előre, nem unalmas, a film glitteres tündöklése leköt és... igen, a végén felzabál. A végkifejlet nem hoz megnyugvást, sem töprengést, egyszerűen csak kiköp, és nyersen a pást szélén hagy.

Ha szereted az olyan rendezőket, akik vizuálisan nyűgöznek le, tetszik a divatvilág, vagy van benned némi pedofília, akkor ez a te filmed lesz.

Ha viszont epilepsziás vagy, vagy utálod a neon-fényt, esetleg sikítógörcsöt kapsz az anorexiás, tűsarkúban vonagló lányoktól, tartsd távol magad a Neon démontól.

Végítélet? Pacsi!